DBU udtager Lukas Henriksen og Silas Valbak til U15 Talentcenter Vest samling

16. september 2019 kl. 22:08

DBU har udtaget 30 spillere til U15 Talentcenter Vest samlingen, der foregår i Vildbjerg d. 25. til 26. september 2019. Blandt de udtagne er Vejle Boldklub spillerne Lukas Henriksen og Silas Valbak.

Talentcenter Vest dækker alle klubberne i Jylland, hvor Talentcenter Øst dækker alle klubberne på øerne. Både Lukas og Silas har været en fast del at U14 Talentcenteret gennem efteråret 2018 og foråret 2019, hvor talentcentrene i vest foregik regionalt i Jylland og Fyn.

Begge drenge er en fast del af Vejle Boldklubs U15 Liga-hold, der spiller i den landsdækkende DBU-række for Danmarks højst rangerede elitehold i årgang 2005.

Lukas Henriksen er til daglig anfører for holdet, hvor han på banen dækker pladsen som venstre midterforsvarer. Han beskrives som en moderne og teknisk stærk forsvarsspiller, som er offensiv i sin tanke- og omgang med bolden, samtidig med at han er duelstærk defensivt og har en godt hovedspil.

Henriksen kom til Vejle Boldklub som U8-spiller fra Future Vejle klubben Bredballe IF. Da han var yngre spillede han primært midtbanespiller, men havde allerede da også forsvarskæden som sin sekundære position.

Silas Valbak er en eksplosiv og hårdt arbejdende venstrebenet back- og wingbackspiller, hvor han har markeret sig med rigtig mange målgivende afleveringer. Udover U15 Liga holdet, har både han og Lukas allerede fået deres debut hos de ét år ældre U16 Liga 1-drenge.

Valbak kom til Vejle Boldklub som U13-spiller fra Future Vejle klubben Hedensted IF. I sin børnetid var Silas primært offensivspiller, og dækkede kantpositionerne og angrebsposten. Ligeledes har Silas spillet rigtig meget indendørsfodbold og futsal på et privathold i hjemegnen, hvor de var kendte i alverdens jyske haller.