Vejle Boldklub U16 Liga 1 vinder Nørhalne Elite Cup

12. maj 2018 kl. 21:46

Tredje- og sidstedagen til Nørhalne Elite Cup bød både på den sidste kamp i puljen samt en efterfølgende finale for U16 Liga 1.

Da Eskildsen blev topscorer

Dagen blev åbnet mod Vendsyssel FF på AaBs flotte opvisningsbane. Stadionuret havde stadig morgendug på sig, da Mads Eskildsen lagde sig i front på VB’s interne topscorerliste i stævneregi med sin anden scoring til Nørhalne Elite Cup. Vendelboerne forsøgte hurtigt at svare igen, men keeper Magnus Nissen hev en fabelagtig fodparade frem og forhindrede derved det hvide slangehug.

Det var åbent spil i den første del af halvlegen, hvor Vendsyssel viste opportunistisk fremadrettet kombinationsspil og forsøgte at iscenesætte deres forreste geled. Udover det tidlige gennembrud lykkedes det dog ikke yderligere for nordjyderne at skabe åbne chancer og spillet gik mere og mere på de rødklædte fødder.

Traktoren fra Agerbæk pløjede igennem modstanderens opdækningen

VB satte sig mere og mere på spillet og drengene fra Hjørring havde svært ved at sammensætte kombinationerne. Kontrollen var i hele anden halvleg i VB’s favntag og chancerne kom da også flere gange til drengene fra Jyllands Rubin. Traktoren fra Agerbæk, Lucas Nielsen, havde fået lov til at hvile både plov, dæk og aksel fra kampens start, men fik startet tændingsnøglen og blev sendt på banen i løbet af anden halvleg. Det takkede han for, ved flot at “pløje” direkte igennem modstanderens opdækning og sikkert stange Hans Høllsbergs præcise hjørnespark i nettet. Lucas dedikerede målet til holdets ene træner, Frank Rasmussen.

Anfører Christian Skou havde følgende at sige om kampen mod VFF:

“Vi vidste, at vores modstander ville komme med 100%, da de havde en masse at bevise efter deres forudgående kampe. Men vi vidste også, at vi havde en meget vigtig finalekamp senere på dagen. Derfor var det vigtigt, at vi tænkte os om og spillede en klog kamp. Vi leverede en rigtig god præstation, hvor vi fik lukket fuldstændig ned for deres stærke angriber. Så overordnet set var det en god kamp, hvor vi havde kontrol hele tiden - dog med den bagtanke, at vi havde en finalekamp lige om hjørnet.”

Aarhusiansk Tank Centerforward satte VB under pres fra start i finalen

I finalen til Nørhalne Elite Cup blev det til et gensyn med Lyseng IF, som VB mødte indledningsvis i puljen. Holdene har i øvrigt et godt kendskab (og relation) til hinanden gennem DBU turneringen, hvor de mødtes i efteråret samt igen i den igangværende turnering. Klubben fra Højberg i Aarhus har en stor, stærk Tank Centerforward, Simon Kristiansen, som afgjorde puljekampen til de oranges fordel. Den venstrebenede striker fortsatte desværre hvor han slap og allerede efter 27 sekunder sparkede han Lyseng IF foran! Forfærdelig start for VB!

Den røde enhed stod sammen i modgangen - det blev belønnet

Hvad der kunne have været en kickstart til stor frustration, intern mundhuggeri og gummiben blev i stedet katalysatoren til noget at det stærkeste spil, som Vejle Boldklubs årgang 2002 har leveret i denne turnering. Modgangen blev vendt til motivation og det ene opspil efter det andet blev skudt afsted. De orange-sorte stod godt imod, forsvarede sig flot og lurede på at levere endnu et stød på omstillinger. Her skal særligt deres anfører, Anders Jørgensen, roses herfra for at være en (næsten) konstant sidste stopklods for VB angrebet. Han krigede igennem og tog alverdens nærkampe og dueller for sit hold - men selv den bedste kriger kan overraskes.

Hvad der ikke lykkedes i åbent spil lykkes til gengæld på en standard lige før halvlegen. Et velslået frispark bliver mistimet af modstanderens keeper og i det efterfølgende klumpspil stemplede “Maskinen fra Filskov”, Thomas Junge, bolden ind bag stregen til udligningen 1-1.

Tre ostemader, masser af drama og ét straffespark

Anden halvleg blev et stort drama - lad os hurtig sætte det fast. Det var krig på banen! Sidelinjerne kogte, temperamentet og følelserne bragede løs; og begge hold, spillere, trænere og udskifterne hos begge hold, ville give alt for at vinde finalen og dermed elitestævnet! Det betød at dommeren måtte dele tre gule kort ud - ét til VB’s Mads Christiansen samt to til to forskellige spillere fra Lyseng IF. Det sidste gule kort blev kampafgørende, da Jonas Moos var ved at få en friløber efter en fremragende lang igangsætning fra keeper Andreas Jungdal. Det valgte en modspiller at forsøge at forhindre, men tacklingen var med ulovlige midler og inde i straffesparksfeltet. Men 6-7 minutter igen fik Hans Høllsberg dermed muligheden for at afgøre kampen - og det gjorde han! 2-1 scoringen blev kampens sidste og derefter brød jublen løs, i VB-lejren da slutfløjtet lød.

Tak til Lyseng IF for endnu en god, lige og spændende kamp!

VB’s altid cool forsvarsspiller, Søren Juul fortæller om finalen:

“Vi var måske ikke helt klar over, hvilket tempo vi skulle ind og spille i. Det resulterede så i et mål til Lyseng IF efter 27 sekunder. Vi bruger målet som et wake-up call og derfra synes jeg, vi nogenlunde har kontrol over kampen. Vi var enormt tændte og hævntørstige efter nederlaget på 0-1 tidligere i turneringen, så vi var klar til at gøre hvad der skulle til for at vinde kampen. Det vil jeg sige, at vi formår at præstere. Det var en super flot kamp fra hele holdet!”