Artikel fra Bold.dk: "Ex-Superliga-bomber skal træne Serie 2-hold"

02. februar 2021 kl. 19:02

Denne artikel er publiceret her på hjemmesiden efter forudgående aftale med hhv. ligabold.dk og bold.dk. Det er en gengivelse af en artikel, som er udgivet på de to nævnte medier og alt kreditering skal gå dertil.

Den tidligere Superliga-målsluger Chris Hermansen skal fremover stå i spidsen for VB Moderklubben i Serie 2. Holdet har en ambition om at spille Danmarksserie-fodbold i 2024.

Chris Hermansen var en notorisk målmager, da han bankede mål ind på samlebånd i Superligaen og de danske divisioner i 1990'erne og 00'erne.

Nu har den 46-årige tidligere Superliga-angriber kastet sig over et nyt projekt. Han skal nemlig være cheftræner for VB Moderklubbens Serie 2-hold, siger Chris Hermansen til LigaBold.dk.

Det er dog ikke helt uvant for Hermansen at være træner i serierækkerne. Han har nemlig tidligere stået i spidsen for blandt andet Løsning IF og Fredericia KFUM.

- Jeg synes først og fremmest, at projektet er interessant. Nu har jeg været træner i Fredericia KFUM og Løsning før, og der blev det til fem oprykninger i løbet af syv halvsæsoner.

- Det har været skidesjovt. Derudover er der det sociale for mig og det med at give noget tilbage. Derudover vil jeg gerne skabe noget sammen med andre mennesker, så jeg har ikke haft ambitionerne som træner før, men det har været et godt frirum for mig at være træner. Man arbejder sammen for at nå et mål, siger Chris Hermansen til LigaBold.dk.

Indtil for nylig var han træner for Fredericia KFUM i Serie 2. Her nåede han at være i tre år, hvor Hermansen formåede at rykke holdet fra Serie 3 til Serie 2.

Derudover har klubben to gange været i playoff til Serie 1. Før det var han blandt andet træner i Løsning IF, hvor han rykkede holdet fra Serie 3 til Serie 1.

Store ambitioner

Chris Hermansen føler, at det er det rette tidspunkt for ham at tage en ny udfordring, da han har givet det, som han kunne, i Fredericia KFUM. Derudover har Vejle en speciel plads i angriberens hjerte.

- Her for cirka et års tid siden havde jeg mulighed for at træne i Jyllandsserien og Danmarksserien. Det var nogle gode muligheder, men jeg syntes ikke, at jeg ville tage springet på det tidspunkt, da jeg var glad for at være i Fredericia. Grunden til, at det blev Vejle, det er, at jeg mødte Benny (sportschef Benny Gylling, red.) i forbindelse med noget forretning i Vejle.

- Så kom vi ind på klubben, og jeg syntes, at projektet lød interessant. Så fandt vi ud af, at det er mig, der skal forsøge at få holdet op i Danmarksserien i 2024.

- Vejle har været min klub, efter at jeg stoppede som spiller, og jeg bor selv i Vejle. Jeg elsker Vejle som by, og generelt passer klubben og omgivelserne godt til mig. Der er nogle gode rammer, siger Chris Hermansen.

Når den tidligere Superliga-bomber skal sætte nogle ord på sin egen trænerstil, er det selvfølgelig med offensiven i højsædet.

- Jeg kan bidrage med offensiv fodbold, og hvis vi skal lykkes med at rykke op to gange inden for 18 måneder, så vi kan rykke op i Danmarksserien i 2024, så er min indstilling, at vi skal præge kampene.

- Nu har jeg været heldig og dygtig at lykkes med det i andre klubber, hvor materialet måske ikke har været så godt, som det er i Vejle. Så det handler om at få holdet til at fungere og få brikkerne flyttet rigtig sammen, samtidigt med at vi har det sjovt, og jeg kan være med til at flytte kulturen.

Kan trække på erfaring

Chris Hermansen havde mange store oplevelser som aktiv spiller. Her vandt han blandt andet pokalturneringen med AB i 1999 og blev dansk mester med Herfølge i 2000. Derudover er han en erfaren træner, og det kan Hermansen helt sikkert bruge i sit nye job.

- Jeg har prøvet mange ting på egen krop. Derudover har jeg haft syv halvsæsoner i seriefodbold, og jeg har en forståelse af, hvad der skal til både for at flytte mennesker og spillet på banen.

- Man kan godt spille offensiv fodbold og være naiv, men det er vigtigt, at man får lukket af bagud. Jeg har lært nogle ting og langt hen ad vejen har det lykkes, og jeg synes ikke, at der har været ret mange udfald i det, som jeg har haft med at gøre. Det handler rigtig meget om mennesker, og hvordan man er sammen. Der mener jeg, at jeg kan bidrage med.

- Derudover er der omgivelserne omkring VB Parken, og VB skal lykkes med de ting, fordi det er en vigtig del for klubben, at spillerne har et sted at spille, hvis de ikke er gode nok til Superliga-holdet.

- Så fortsætter de bare på det her hold, der skal være højere end i Serie 2 på sigt. Vi er, hvor vi er nu, og nu skal vi finde dem, som vil det mest, fordi man kan ikke snakke sig til at rykke op så mange gange.

- Man skal have nogle spillere, der vil det, og det har vi allerede, og nogle der er kommet, der synes, at det er et interessant projekt, siger Hermansen, der tilføjer, at det kræver hårdt arbejde for at opnå VB Moderklubbens ambitiøse målsætning.

For den tidligere AB- og Herfølge-spiller kan trænerjobbet godt være et skridt på vejen mod noget større trænermæssigt.

Han følger sit eget motto 'Det du gør hver dag, er nøglen til noget nyt', men det hele skal passe, før at det kan være aktuelt at træne en højere rangerede klub.

- Hvis det er de rigtig folk, den rigtige klub og på det rigtige tidspunkt, så kunne jeg sagtens tage et Danmarksserie-hold eller 2. divisionshold, men det skal være rigtigt for mig kombineret med et arbejde, hvor jeg også har travlt, siger Chris Hermansen til LigaBold.dk.

Chris Hermansen nåede i løbet af karrieren at spille 174 Superliga-kampe og score 73 mål. VB Moderklubbens Serie 2-hold skal efter den nuværende plan i kamp 27. marts mod Skibet IF.