VB's årsskrift ophører

19. marts 2018 kl. 12:58

Den 64. udgave af Vejle Boldklubs Årsskrift, som udkom i december 2017, bliver det sidste i rækken.
VB’s Amatørbestyrelse samt ledelsen hos VB Elite har besluttet, at 2017-udgaven blev det sidste. Interessen for bogen, hvis sidste udgave var på 216 sider, har været vigende de senere år. Moderne You Tube-generationer navigerer i højere grad rundt på forskellige digitale platforme i jagten på highlights og hurtige overskrifter. Samtidig har den klubånd, der tidligere herskede i idrætsforeninger, undergået en tydelig forandring.

Årsskriftet, der for første gang udkom i 1954, har gennem årene kunnet berette om den jyske klubs opstigen gennem divisionerne. Fra 3. til 2. division og debuten i 1. division i 1956. Om fem danske mesterskaber og seks pokaltitler. Om Europa Cup og landsholdsspillere. Om kvindernes indtog i klubben. Op- og nedrykninger – fra champagnesprøjt til gravøl…

Også breddefodbolden blev udførligt beskrevet – og stadig kan lille Peter, der spillede 3. lilleput engang i tresserne, findes i Årsskriftet.
VB’s Årsskift var sportslige resultater og personalhistorie. Men også et stykke lokalhistorie. Om en idrætsforenings udvikling fra ydmyge forhold på den gamle sportsplads neden for bakken til Stadion med bjælkehuset og til et topmoderne Vejle Stadion. Fra Nordre Stadion til VB Parken. Fra de glade amatørdage til fuldtidsprofessionalisme.
Men alt har sin tid. Og klubben vil gerne takke de frivillige kræfter, der gennem årene har sørget for, at Årsskriftet kom på gaden. En tak til sponsorerne, som muliggjorde udgivelsen. Og først og fremmest en tak til de trofaste læsere, som hvert år op imod jul utålmodigt ventede på bogens udgivelse.