Tørre tæsk til Højer/Tønder

19. september 2018 kl. 20:41

VB's jyllandsserie-kvinder kravler stille og roligt op i tabellen. Søndag gik det alvorligt ud over Højer/Tønder, der blev sendt hjem til grænseregionen med et 4-0 nederlag

VB – Højer/Tønder 4-0 (1-0)

20. 1-0 Marie Bogh
72. 2-0 Louise Jenner
78. 3-0 Laura Simonsen
81. 4-0 Marie Bogh

De sidste tre halvsæsoner har VB’s JS-kvinder fristet en tilværelse i bunden af rækken, og kun små mirakler har hver gang reddet klubben fri af nedrykning.
I denne sæson behøver holdet ikke længere se sig selv som bundklub. Den faste stamme af JS-piger tilføres hver gang spillere af høj kvalitet, hvilket gør, at de svage punkter, der før har været på holdet, ikke længere er eksisterende.
Efter to uafgjorte kampe i træk sendte VB søndag Højer/Tønder hjem med et 4-0 nederlag, og vejlenserne kravlede op i tabellens midterfelt.

Det tog lige hjemmeholdet nogle minutter at finde sig selv, og de første syv minutter kom de rødblusede faktisk ikke ud af zonen.
Så fik værterne sig endelig befriet, og en fri Emilie Iversen havde kampens første chance, men forbi. Højer ville dog også være med og havde seks minutter senere en kæmpe hovedstødschance.
Med en snes minutter spillet kom VB dog så foran, da Marie Bogh sparkede i mål fra venstresiden. Vejlenserne havde nu en god periode og burde have lukket til 2-0, men det løb lidt ud i sandet, og østjyderne sluttede halvelgen en smule halvsløjt.

Efter pausen var der til gengæld ingen tvivl. Sønderjyderne blev udspillet på kryds og tværs og kom dårligt over midten, og keeper Frida Møller, der overraskende var blevet klar, efter hun måtte humpe ud i Vildbjerg-kampen, havde en sjældent fredelig dag på kontoret.
Man måtte dog helt hen til det 72. minut, før Louise Jenner satte dødsstødet ind. Noget, der mest lignede en lang fremlægning fra midterlinjen fik lov at hoppe over Højer-målmanden til 2-0.
Seks minutter senere blev det 3-0, da Laura Simonsen skubbede bolden over stregen efter et fint Marie Bogh-hjørne. Og med godt 10 minutter igen lukkede Marie Bogh selv festen, da hun sparkede fladt ind til 4-0.
To VB’ere måtte med stemmelighed deles om titlen som kampens spiller. Marie Bogh var kampafgørende med to mål og en assist samt yderligere flere gode forsøg, og Dorte Guldborg løb som sædvanlig solen sort på midtbanen og ydede en jætteindsats.
Fin indsats i det hele taget af de boldbegavede vejlensere - klubben råder i øjeblikket over masser af kvindeligt talent.
Næste opgave for de rødblusede bliver rækkens nr. 2, Tjørring, på søndag i VB Parken.

tekst:  Ole Kristensen