Opsigtsvækkende klubsamarbejde øger fokusset på pigefodbolden

image Spillere fra Jelling fS, Vejle Boldklub og Hedensted IF
Mark Russell - DBU Klubkonsulent
02. marts 2024 kl. 07:38

100 glade piger på én kunstgræsbane og et C1-trænerkursus kun for kvinder.

Dét er bare to af mange fantastiske billeder på det målrettede pigesamarbejde, som Jelling fS, Hedensted IF og Vejle Boldklub er gået sammen om at løfte.

De tre klubber er en del at det nationale DBU-projekt Get’ Movin, hvor formålet er at ”skabe ligeværd mellem kønnene i fodboldens fællesskaber” og ”øge spilleglæden for piger og kvinder landet over”. Bl.a. ved at aktivere lokale kvindelige rollemodeller, som pigerne kan spejle sig i.

Fællestræning er en af de idéer, der allerede er blevet til virkelighed. Tilbage i oktober deltog intet mindre end 100 piger fra både Vejle, Jelling og Hedensted i en stationsopdelt træning i VB Parken, der på hyggeligste vist blev rundet af med kage, pølsehorn og pizzasnegle i klubhuset.

Fuld smæk på aktiviteterne
Derudover har Jellings klubhus og baner dannet rammerne om et C1-trænerkursus kun for kvindelige trænere – på tværs af de tre klubber. At uddanne endnu flere pige/kvindetrænere er nemlig også et af de definerede mål.

Det forlyder, at en ny fællestræning er lige på trapperne – i Hedensted. Og som noget af det næste vil klubberne tage ud på skoler i lokalområderne og introducere piger for fodbold. Her skal unge lokale klub-ambassadører være med til at afvikle træningerne.

Til og med 2026 vil treenigheden desuden arbejde på at få uddannet flere kvindelige dommere, ligesom en SFO-cup på tværs af nærområderne i samarbejdet ligeledes er en del af Get Movin’-planerne. Efter 2026 er det håbet, at klubberne vil integrere nogle af initiativerne i deres hverdag.

Klar køreplan
En gennemarbejdet handleplan beskriver via såkaldte ”forandringsgreb”, hvordan klubberne konkret vil tilføre deres - allerede rigtig stærke pigeafdelinger - yderligere fokus og værdi. En plan, der giver rum til klubbernes forskellige behov og lokale forskelle.

Indsatsen er forankret i klubbernes bestyrelser. Og en klubrådgiver fra DBU Jylland understøtter arbejdet med projektet. Derudover har klubberne mulighed for at søge penge hjem til indsatsen via en såkaldt klubpulje. Desuden tilføres der midler fra velfærdsalliancen i Vejle Kommune.

Der er Get Movin’-klubber i hele landet. Målet med projektet er samlet set at give et markant løft af rammevilkårene for dansk pige- og kvindefodbold.